Tien jaar overaanbod aan woningen in Stadshagen

maandag 1 oktober 2012 11 reacties

De crisis in de huizenmarkt werkt hard door. Zo hard, dat de uitbreidingswijk Stadshagen -waarvoor de gemeente Zwolle al flinke lappen grond heeft aangekocht- de komende tien jaren een overaanbod aan woningen heeft. De flink ingezakte vraag naar woningen, voor een groot deel het gevolg van het uitblijven van vraag door de Stadshagense bevolking, noopt de gemeente ertoe om beslissingen te nemen over de toekomst van de wijk. De financiële consequenties van Stadshagen zijn zo groot, dat ze ook de gemeente Zwolle hard raken.

Deelwijken overeind houden?
Het grootste aanbod van woningen in Zwolle komt voor rekening van de wijk Stadshagen, zo blijkt uit de woningmarktanalyse ‘Naar een nieuwe werkelijkheid‘, waarin vraag en aanbod zijn geanalyseerd. Naar nu worden er teveel woningen aangeboden en zijn dat volgens de gemeente ‘in kwalitatief opzicht de verkeerde’. Er is een mismatch in woningcategorieën en dus moet er gekeken worden waar nu de grootste behoefte aan is: bijvoorbeeld goedkoper. Bovendien wordt er gekeken om op korte termijn het overaanbod terug te schroeven. Daarbij wordt er in het rapport geschreven over de vraag of deelwijken overeind moeten worden gehouden.

De analyse van de woningmarkt in Stadshagen houdt veel opties open, waarbij ook wordt gekeken naar functievermenging en het mogelijk (tijdelijk) zonder vastgoed invullen van delen van Stadshagen. Ook wordt er gekeken naar het voorzieningenniveau en het stimuleren van verdere verkoop van woningen. Het kan kortom alle kanten op, maar dat de gemeenteraad de komende maanden een flinke kluif aan het financiële zorgenkindje Stadshagen heeft, wordt wel duidelijk uit ‘Naar een nieuwe werkelijkheid’.

Wel animo voor Stadshagen
Dat er wél animo voor Stadshagen is, wordt duidelijk uit de poll op deze site. Wij vroegen de lezers van StadshagenNieuws of zij opnieuw in Stadshagen zouden willen wonen als zij konden verhuizen. Een overgroot deel gaf daarbij aan in Stadshagen te willen wonen (56 procent), 24 procent gaf aan van niet en 20 procent twijfelt. De peiling werd ingevuld door 170 lezers.

Als ik verhuis, dan zou ik opnieuw in Stadshagen willen wonen

  • Ja! (56%, 96 stemmen)
  • Nee! (24%, 41 stemmen)
  • Ik twijfel (19%, 33 stemmen)

Aantal stemmen: 170

Laden ... Laden ...

 

Reageer op dit artikel

reacties

Meer nieuws uit Stadshagen:

11 reacties op 'Tien jaar overaanbod aan woningen in Stadshagen' »

  • Blauwvinger schreef:

    Hoeveel mensen staan er ingeschreven bij de woningzoeker en willen maar wat graag om ook in stadshagen te gaan wonen. Erg lastig zeker voor gezinnen om daar een betaalbare huurwoning te vinden,hoeveel jaren moet je daar niet op wachten :(

  • frans schreef:

    Ik heb net de analyse doorgelezen. Ik kan mij niet aan het gevoel onttrekken dat de gemeente Zwolle zich in al haar wijsheid de voorgaande jaren rijk heeft gerekend met erg positieve marktontwikkelingen ( dus veel grond aangekocht en daar stevig voor betaald ). Nu alles wat minder positief blijkt uit te vallen is de nood ineens erg hoog. Een andere vraag die in het kader van genoemde analyse gesteld kan worden: Hoeveel heeft de gemeente Zwolle de afgelopen 10-15 jaar verdiend met de grondexploitatie/speculatie?

  • hendrik78 schreef:

    Het stomste wat een gemeente kan doen is voorzieningen, zoals een tramlijn, gaat inperken. Zonder fatsoenlijke vervoersverbindingen (de knip is al een ellende) en voorzieningen om de hoek, zal Stadshagen de zoveelste deprimerende Vinexwijk van Nederland worden waar de verpaupering binnen de kortste keren toeslaat. Gemeente, wees verstandig en investeer in deze wijk. Zwolle stond kortgeleden in de Trouw als één van de weinige florerende steden van Nederland. Laat dat ook zien in de wijk waar een groot deel van hardwerkend en belastingbetalend Zwolle woont.

  • Ben Thuis schreef:

    Ik sta volledig achter hegeen wat hendrik78 schrijft!
    Zwolle, DOE HIER IETS MEE!!!!

  • @Stadshagen schreef:

    Mogelijke oplossen die zouden kunnen bijdragen:

    – Winkelcentrum uitbreiden;
    – Voor de tramlijn budget vrijmaken;
    – “Knip” veranderen;
    – Buslijnen betaalbaarder maken. (een enkeltje stad kost tegenwoordig al 2 euro. Ben je met een gezin, praat je al gauw over 8 euro heen en 8 euro terug).

    Zolang o.a. bovenstaande niet wordt veranderd blijft het achteruit gaan met Stadshagen. Dit weet de gemeente Zwolle, maar er wat aan doen… ho maar!

    Maar de grootste boosdoener is de economische situatie. Starters hebben totaal geen kans om een woning te kopen.

  • Nieuwenhuis schreef:

    Inderdaad met hendrik78 eens!

    Ik ben dit jaar in Stadshagen komen wonen. Één van de redenen 2 jaar geleden waarom we dit huis hadden gekocht was de Tramlijn die zou komen.

    Nu fiets ik elke ochtend naar het Station, van deur huis tot deur trein ben ik dan 20min onderweg. Met de bus van achteruit stadshagen ben je gewoon veel langer onderweg, zo’n 40min van deur tot deur als je geluk hebt. Echt een drama! Van Zwolle naar Apeldoorn ben je ook in 40min.

    Doe hier wat aan gemeente, dit lijkt nergens op!

  • Blauwvinger schreef:

    @Nieuwenhuis,

    In de voorgeschiedenis leerd men vaak hier in Zwolle dat zaken niet 1,2,3 verlopen gaat jaren overheen qua besluitenloosheid.

    Kijk Ijsselhallen,Ikea en nog veel meer van dat soort grote projecten in Zwolle.

    Zou daar zeker niet mijn koop op afstemmen want in 2005 is er al een geschiedenis aan de gang wat betreft kamperlijntje.

  • Nieuwenhuis schreef:

    @Blauwvinger, ik gaf natuurlijk aan dat het één van de redenen was;) Op het moment dat we dit huis kochten waren de plannen helemaal klaar en was het zo goed als zeker. Maar goed het zal wel weer jaren duren… zie het volgende op de site van de provincie:
    http://www.overijssel.nl/thema's/bereikbaar/openbaar-vervoer-0/reizigersinformatie/regiotram/

    De gemeente/ provincie zou eigenlijk hier wat mee moeten doen!
    http://www.nirov.nl/Upload/Projecten/DOLightrail/Artikel%20Tramtrein%20Zwolle-Emmen.pdf

  • Richard schreef:

    Dat zijn speculaties achteraf. Ik wist in de jaren ’90 al toen de plannen gepresenteerd werden voor een wijk als Stadshagen dat het te groots en te complex zou worden als bestemming.
    Een kinderrijke buurt, veel bos en natuur, een vloeidende overgang van Holtenbroek naar Stadshagen. Utopie, maar simpel op paier gezet.
    Hier plukken we nu als alle Zwollenaren, de ”verotte” vruchten vanaf.

  • SPZ schreef:

    Misschien is er nog een restantje Essentgeld over, ze willen er toch snel van af… wie weet zijn bovenstaande ideeën realiseerbaar?
    Zonder gekheid, de bus is vanaf puntje S’hagen geen optie idd om naar het station te gaan, tenzij je lekker de tijd hebt om de wijk te gaan bekijken. Een extra station voor het Kamperlijntje zou al een uitkomst zijn. Meerdere haltes zal de bereikbaarheid alleen maar vergroten.
    De knip… tja meer dan voldoende over geschreven, maar er iets aan doen ho maar :( Zwolle wil graag bij de grote steden van NL horen denk ik, de politiek heeft in ieder geval de werkwijze van de Haagse kant al ingezet lijkt het.

  • Blauwvinger schreef:

    Ik ben het wel eens met wat iemand ook in het definitief rapport opperde,dat als Zwolle kiest voor de tram er zoveel mogelijk stations moet komen bv Scania,Hessenpoort,centrum,station,Windeshem,Deltion,etc…

    En dan later de tram uitbreiden in de regio Dalfsen,Wezep etc…Kijk dan hebben zoveel mensen er baat bij de tram en komen ze aan vervoersaantallen.

Magazine september 2017

StadshagenNieuws Magazine

Uw advertentie hier?

Profiteer van de interessante doelgroep op deze site. Informeer eens naar de mogelijkheden!

Vrijwilligers

Af en toe vrijblijvend en op vrijwillige basis artikelen schrijven of fotoreportages maken voor deze site? Laat het ons weten!

Tips of suggesties?

Nieuwstips, suggesties, foto's en persberichten ontvangen we graag! Stuur het eenvoudig door aan onze redactie!