Fietsster gewond na aanrijding Werkerlaan

zaterdag 15 december 2012 16 reacties
Fietsster gewond na aanrijding Werkerlaan

Op de Werkerlaan raakte vrijdagmiddag 14 december een 34-jarige fietsster uit Zwolle gewond, nadat zij was aangereden door een 36-jarige automobiliste uit Wierden. De Zwolse reed op het fietspad en had recht op voorrang, maar de vrouw uit Wierden zag haar over het hoofd met de aanrijding tot gevolg. De Zwolse raakte gewond en werd per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht. Tegen de automobiliste wordt proces-verbaal opgemaakt.

De fietsoversteekplaatsen rondom het centrum zorgen regelmatig voor ongelukken of tenminste gevaarlijke situaties. Recent zijn de fietsoversteekplaatsen op de Werkerlaan voorzien van drempels voor de auto’s, maar deze lijken nog niet het gewenste effect te hebben. Ook de fietsoversteek van het Twistvlietpad over de Belvederelaan is een berucht oversteekpunt. De gemeente heeft al een tijd geleden aangegeven dit oversteekpunt te gaan verbeteren, maar daar is nog weinig van terecht gekomen.

 

Reageer op dit artikel

reacties

Lees meer over:

Meer nieuws uit Stadshagen:

16 reacties op 'Fietsster gewond na aanrijding Werkerlaan' »

  • gansje69 schreef:

    ik moet zeggen dat de gemeente het er alleen maar verwarrender heeft gemaakt met al die strepen op de weg. de oversteekplek voor fietsers is mij duidelijk maar de oversteek waar bus oversteekt zijn nu zoveel strepen op de weg dat als ik de situatie niet zou kennen zou twijfelen of ik voorrang heb op de fiets of niet…

  • Marcel Wortelboer schreef:

    Ik kan er nog steeds niet bij dat juist op de druktste verkeerspunten, fietsers en auto’s elkaar moeten kruizen en er conflictsituaties ontstaan. Je had deze van elkaar moeten scheiden.

    Op dit punt (ongeluk van het artikel) hadden de auto’s voor het winkelcentrum allang een tunnel inmoeten gaan voor de parkeergarage. fietser fietsen over de tunnel voor de auto’s heen en de huidige parkeerplaats (waar je nooit kunt parkeren, doordat de bewoners dag en nacht hier parkeren, lastig als je een auto hebt die op 5cm na de parkeergarage niet in kan) dan alleen toegankelijk voor bevoorading en nooddiensten. Hadden we er gelijk een mooi evenementenplein er bij gehad in Stadshagen.

    Maar goed, de bedenkers van het ifrastructuur zaten gelijk in het begin al fout, dus er zullen er ook nog wel een aantal bijkomen.

  • GeenIdee schreef:

    laten ‘wij’ van ‘onze’ yuppen-wijk… svp een autovrije wijk maken..

    dat gezeik ook altijd met die auto’s… kom op.. lopen, wandelen..

  • Mop schreef:

    En GeenIdee… dan gá je netjes op de fiets en word je omver gereden door iemand die Stadshagen niet goed kent en er niet woont. Dat is dus niet de oplossing. Persoonlijk ben ik het eens met de stelling dat de oversteekplekken voor fietsen een stuk veiliger zouden kunnen worden aangelegd.

  • SPZ schreef:

    Een stevige drempel zou niet misstaan denk ik…

    Maar daar staat tegenover dat de verlichting van fietsers ook te wensen over laat. Een nette koplamp op (oplaadbare) batterijen kost je de kop ook niet, maar je bent wel goed zichtbaar. Niet zo’n iel rotlampje bungelend aan je stuur meteen lichtstraal op je trappers gericht… onder het mom “ik heb toch verlichting!”…
    Of dit in dit geval een rol heeft gespeeld weet ik niet, maar ik kom zowel met de auto als met de fiets met regelmaat in het winkelcentrum en zie dat beiden regelmatig schuld kunnen hebben aan mogelijke/bijna- ongevallen.

  • Richard schreef:

    Inderdaad in huidige situatie een brug bouwen of een tunnel bouwen waar de fietsers veilig overheen/ onderdoor kunnen om buiten schot te blijven van roekeloze automobilisten die niet opletten.

  • Erika schreef:

    Een brug of tunnel? Op dat punt? Beetje een mug met een kanon afschieten. Ik denk meer aan een situatie waarbij dat punt de toegangspoort naar het wkc wordt. Geef het een andere status en richt de buitenruimte anders in. T is immers geen doorgaande weg.

  • Henk schreef:

    Leuk om de buitenruimte anders in te delen, maar er zijn nu al te weinig parkeerplaatsen in het Winkelcentrum.. Zwolle probeert iets wat ze in Den Haag al 30 jaar niet lukt.. De mensen uit de auto proberen te krijgen.. Tunnel was een heel goed idee geweest alleen is dit nu niet meer uitvoerbaar, hadden ze gelijk bij het begin moeten doen.. Ik kan mij niet voorstellen dat ze dit bij het ontwerpen niet hebben zien aankomen.

  • Gerrit-Jan Mondria schreef:

    Volgens mij zijn er zat parkeerplekken in het WKC als je ziet wat er vaak nog vrij is in de garage!

  • Blauwvinger schreef:

    Gerrit-Jan Mondria schreef:
    Volgens mij zijn er zat parkeerplekken in het WKC als je ziet wat er vaak nog vrij is in de garage!

    Dat is juist het probleem veel parkeerplekken nodigt de autogebruiker uit,met meer kan op een ongeluk.

    Niet goed ingericht als men nu uitgang parkeergarage verder hadden gelegd en geen parkeerplekken bij het WC dan komen autobilisten en fietsers elkaar niet tegen.

  • Richard schreef:

    Vreemd hè, dat veel vrij is in de garage.
    Sinds het ticket systeem en de nodige problemen daarmee en de totale onhandigheid parkeert men liever op de overvolle niet overdekte parkeerplaats.
    En dat lokt nu net de frustraties uit van automobilisten die zo snel mogelijk daar weer weg willen..hup..aanrijding.

  • Arie schreef:

    Het is wachten op de eerste dooie en pas dan gaan WE er iets aan doen. Zoals ik al eens eerder heb gezegd is dat ik met een doodnormale middenklasse auto bij mij amper de straat in kan komen vanwege idioot hoge drempels, maar als het dan om veiligheid op dat soort kruisingen gaat plaatsen ze een drempel waar je met gemak met 50 per uur overheen kan vliegen.

  • Gerrit-Jan Mondria schreef:

    Arie ligt dat ook niet soms aan de mentaliteit van de automobilist?

  • Bezoeker schreef:

    @ Gerrit: Wat is er makkelijker aan te passen? De verkeerssituatie door het ophogen van een drempel of de mentaliteit van de automobilist? Precies.

    Bescherm de kwetsbare verkeersgebruiker, werp een drempel op.

  • Gerrit-Jan Mondria schreef:

    Volgens mij word die “kwetsbare” verkeersgebruiker al genoeg beschermd!
    ze maken van die status gewoon misbruik (sommige dan) geen hand uitsteken geen verlichting en ga zo maar door… nogmaals er zijn er oook zat die het wel doen

  • Marja schreef:

    Ik vind het een beetje jammer, dat als er een fietser wordt aangereden er meteen geroepen wordt dat de automobilisten roekeloos zijn. Het is gewoon een vervelende kruising, vooral ‘savonds.
    Sta vaak genoeg stil, drie maal kijken en ik geef gas, fietser voor de auto. Geen idee waar die vandaan kwam, in ieders geval niet van het fietspad.
    De fietser wordt volgens mij teveel beschermd, waardoor ze ondertussen hebben geleerd dat ze niet hoeven op te letten en geen rekening houden met het feit dat de automobilist ze misschien niet ziet.
    Als fietser probeer ik altijd oogcontact te zoeken met de automobilist, zodat ik weet dat ik gezien en anders gewoon remmen. Ik mag dan recht hebben op voorrang, maar ik win het niet van een auto.

    En met alle respect: die drempels stellen echt helemaal niets voor. Vind ook wel dat daar gewoon een 10 km zone (woonerfidee) zou moeten komen. Wordt best onbenullig hard gereden.

Magazine september 2017

StadshagenNieuws Magazine

Uw advertentie hier?

Profiteer van de interessante doelgroep op deze site. Informeer eens naar de mogelijkheden!

Vrijwilligers

Af en toe vrijblijvend en op vrijwillige basis artikelen schrijven of fotoreportages maken voor deze site? Laat het ons weten!

Tips of suggesties?

Nieuwstips, suggesties, foto's en persberichten ontvangen we graag! Stuur het eenvoudig door aan onze redactie!