Minder overtredingen bromfietsers Twistvlietpad

woensdag 9 maart 2011 2 reacties

Het aantal bromfietsers dat te hard rijdt op het Twistvlietpad is fors afgenomen. Dat laten de politie en de gemeente Zwolle woensdagmiddag weten. Bewoners langs het Twistvlietpad beklaagden zich al lange tijd over de hardrijdende bromfietsers, met name toen er een ongeluk tussen een meisje  en een bromfietser ontstond. Nadat de gemeente en politie strenge controles instelden is het aantal overtredingen gedaald van ruim 20 procent tot 9 procent.

Minder overtredingen
De gemeente is vorig jaar gestart met de snelheidscontroles op het Twistvlietpad. De overtreders ontvingen een boete en kregen als ze fors te hard reden een veiligheidscursus aangeboden. Het gevolg van de snelheidscontroles is dus een daling van het aantal overtredingen. Voorheen lag het aantal overtredingen op het Twistvlietpad tamelijk hoog. 22.1 procent van de bromfietsers overtrad de maximumsnelheid. Nu rijdt ongeveer één op de tien bromfieters nog te hard.

Zware overtreders
Negentien jongens die fors te hard reden hebben een verkeersveiligheidscursus ontvangen. Dat gebeurde in samenwerking met het Openbaar Ministerie en het Regionaal Orgaan voor Verkeersveiligheid Overijssel. In plaats van strafvervolging en en fikse boete kunnen deze jongeren een intensief praktijkprogramma met groepsdiscusies volgen.

Ophef en harde maatregelen
Bewoners en bezoekers van deze website lieten in reacties ten tijde van het ongeval op het Twistvlietpad weten graag forse maatregelen te zien, zoals het verbannen van bromfietsen of het aanbrengen van verkeersdrempels op het fietspad. Nadat de politiek onder aanvoer van Theo Peeters van de PvdA zich met de zaak bemoeide besloot de gemeente Zwolle echter voor een onderzoek met de aanvullende snelheidscontroles.

Reageer op dit artikel

reacties

Meer nieuws uit Stadshagen:

2 reacties op 'Minder overtredingen bromfietsers Twistvlietpad' »

  • Buurman schreef:

    Het klinkt best aardig als je dit zo leest, de praktijk is echter toch anders hoor. “Een aantal keren controle-acties houden” lost het probleem wellicht tijdelijk op, maar niet structureel. Het is inmiddels weer net zo’n chaos als voorheen. Hoe men aan die getallen uit de laatste alinea komt is mij ook een raadsel. Ik durf te garanderen dat er, zeker ’s avonds en in het weekend, meer dan de helft VEEL te hard rijdt. Is ook niet zo vreemd als er slechts weer zeer sporadisch een motoragent voorbij rijdt en er verder niets meer wordt gedaan. De enige echte oplossing is om er een FIETSpad van te maken en scooterverkeer om te leiden via de grote wegen. Maar daarvoor moet er natuurlijk eerst weer iets ergs gebeuren.

  • Hans G schreef:

    de enigste oplossing is waarschijnlijk vaste opstellingen van hekjes of vluchtheuvels of iets anders van definitieve aard het is overal zoals op het twistvlietpad als het gezag er is gebeurd er niks en zodra deze zich omgekeerd heeft gaat het weer los

Magazine september 2017

StadshagenNieuws Magazine

Uw advertentie hier?

Profiteer van de interessante doelgroep op deze site. Informeer eens naar de mogelijkheden!

Vrijwilligers

Af en toe vrijblijvend en op vrijwillige basis artikelen schrijven of fotoreportages maken voor deze site? Laat het ons weten!

Tips of suggesties?

Nieuwstips, suggesties, foto's en persberichten ontvangen we graag! Stuur het eenvoudig door aan onze redactie!