Start bouw Stadshagense tunnel

zaterdag 29 september 2012 9 reacties

Bron: www.zwolle.nl

De voltooiing van de Hasselterweg komt met de bouw van de Boxemtunnel in zicht. De oplettende automobilist heeft deze week het bouwbord al zien staan op de kruising Hasselterweg-Stadshagenallee. De bouw van de 500 meter lange tunnel, die onder de Oude Wetering ter hoogte van Breecamp-Oost en Breezicht komt te liggen, wordt op dit moment gebouwd. De naam van de tunnel ‘Boxem’ refereert aan een eeuwenoude geschiedenis van de plek in de Mastenbroekerpolder. Naar verwachting wordt de tunnel en de Hasselterweg in het voorjaar van 2014 opengesteld.

Het ontwerp van de tunnel
Het ontwerp van de tunnel wordt gekenmerkt door de luifels die het landschap van de Oude Wetering als het ware opkrullen. Zij markeren het erboven gelegen gebied en vormen daarmee een duidelijke overgang voor de weggebruiker van het gevoel in of uit de tunnel te zijn. De tunnel is geheel van beton en krijgt op de opkrullende luifels de naam ‘Boxem’ 1363 – 2013′ afgebeeld. Deze naam is niet alleen een verwijzing naar de historische naam van het gebied, maar ook de verwijzing naar het kruispunt van oude en nieuwe wegen en watergangen. Dit is verbeeld in de letter X.  Op de website van de gemeente Zwolle staat het ontwerp van de tunnel verder toegelicht.

Bron: www.zwolle.nl

U vraagt zich misschien af: waar komt de naam ‘Boxem’ vandaag? En wat betekent het jaartal 1363? De naam ‘Boxem’ heeft een eeuwenoude geschiedenis en ook het jaartal heeft een betekenis. In het ‘Polderplan Mastenbroek, april 2010’ staat deze geschiedenis goed omschreven:

Geschiedenis van de naam ‘Boxem’
De wijk Stadshagen ligt in de polder van Mastenbroek. Een plek dat een eeuwenoude geschiedenis heeft. Zelfs een bijzondere geschiedenis. De polder waarover de stad Kampen de rechten had, ging in 1363 in ruil voor het Kampereiland over in handen van de Utrechtse bisschop Jan van Arkel. De polder was toen één groot moerasbos. Daar is ook de naam Mastenbroek van afgeleid. Het gebied was nauwelijks toegankelijk. In die tijd waren het vaak de geestelijken (kloosters) die overgingen tot ontginning. Zo ook in Mastenbroek. De bisschop van Utrecht begint met de ontginning en ontwatering van Mastenbroek. Dat gebeurde door het graven van sloten en kanalen van waaruit het aanliggende land werd ontgonnen. De straat- en weteringnaam ‘Bisschopswetering’ herinnert nog aan deze bisschop.

De polder Mastenbroek, die op deze manier is ontgonnen en geschikt gemaakt voor de landbouw, is het oudste geometrisch verkavelde ‘ontginningsgebied’ in Nederland.
Nog heel lang heeft het water bij overstromingen trouwens toegang gehad tot de polder. Daarom lagen de boerderijen allemaal op huisbelten. Pas na de afsluiting van de Zuiderzee
in de jaren dertig van de 20ste eeuw, waren overstromingen van de polder verleden tijd.

Historische namen kruispunten
Een bijzonder feit is dat bijna alle (bajonet-)kruispunten een eigen naam hebben; de betekenis van de namen is niet altijd bekend. Sommige zijn makkelijk te herleiden, maar van
enkele zijn we niet op de hoogte. Een van de activiteiten die we als onderdeel van dit plan voorstellen is een project om de betekenis van de namen te herleiden en wat meer over de
achtergronden en bijzonderheden te weten komen.

De oorsprong van de naam Boxem-tunnel
Het kruispunt Miligersteeg-Oudewetering- Stuurmansweg (vroeger de Breesteeg) had vroeger ook wel de naam de Boksen. Naar we weten heeft hier een opslagschuur gestaan. In de 18e eeuw waren er een Oude en een Nieuwe Boksen. Het kruispunt was berucht om de nauwe doorgang tussen de beide eerste huizen aan de Milligersteeg. De erfgrens aan de wegkant bestaat uit een muurtje. In de toekomst zal dit de scheiding zijn tussen de polder Mastenbroek en de stad Zwolle, het punt waar de stadsbewoner kennis kan nemen van het wonen en werken op het platteland.

Bron: www.zwolle.nl

Bron: Polderplan Mastenbroek, april 2010 Link naar de informatie

Reageer op dit artikel

reacties

Meer nieuws uit Stadshagen:

9 reacties op 'Start bouw Stadshagense tunnel' »

  • Rudy schreef:

    Joehoe Eindelijk een tunnel in Stadshagen!!!
    je zou denken dat deze dan eindelijk een ontsluitng van wijken zou bewerkstelligen…

    Maar neeeeehhh dr was natuurlijk weer een NIET Zwollenaar op zijn heerlijke bureaucratisch stoeltje met UNIEK idee gekomen….

    “Een tunnel in de middle of F***** nothing!!!”

    Laten we ons belastingsgeld in een tunnel steken waarbij we er als burgers wat aan hebben…

    Enkele lokaties nodig…?
    – OudeWetering Bussluis (Nijenhuislaan)
    – Buckhorstlaan-Veldbeemdgras
    – RozenTunnel-Hasselterweg (Ring) (eventuele toekomstige station)
    – Havezathenallee(Hogerhuys)-Hasselterweg (Ring)

    Maar nee laten we er eentje op een plek neerleggen dat we dr wat aan hebben… NOT!!!!

    Toevallig weer onze geliefde wethouder Cnossen van de SP…?

    Zucht…. :-(

  • G schreef:

    “Een tunnel in de middle of F***** nothing!”

    Waar is stadshagen op gebouwd en wie moesten er zo nodig voor wijken?
    Beetje kansloze reactie….

  • Blauwvinger schreef:

    Neemt niet weg G dat er betere alternatieven zijn om de tunnel juist dr wel te plaatsen.

  • SPZ schreef:

    …en waarom een dure tunnel voor auto’s en vrachtverkeer, terwijl op dezelfde plek een vrij simpele (fiets-)tunnel zou kunnen komen als de weg daar auto-vrij wordt gemaakt?
    Gelukkig hebben we in Zwolle nog wat Essent-geld te besteden, en dat MOET natuurlijk zo spoedig mogelijk opgemaakt worden aan diverse onzinnige zaken, waarbij bij voorkeur de vriendschapjes met grote bedrijven blijven bestaan! Dit valt in ieder geval niet in de lijn “houd de bouwbedrijven aan het werk” lijkt me… Iemand overigens al enig idee van de kosten die hierbij voldaan moeten worden?

  • Blauwvinger schreef:

    Kosten 7,3 miljoen euro.

  • Marcel schreef:

    Ik word zo blij van al die positieve reacties . . . . .

  • Piet schreef:

    Wat een negatieve reacties allemaal. De Hasselterweg wordt straks een belangrijke ontsluitingsroute richting Hasselt en Genemuiden en haalt juist dit doorgaande verkeer uit de wijk weg. Ik ben er juist blij mee. Als de tunnel en de weg er straks ligt hoor je niemand meer….

  • Blauwvinger schreef:

    @Piet,

    Zo,n tunnel is best handig en zal zeker tot zijn recht komen in het landschap en wordt veelvuldig gebruikt ……..in 2020.

  • SPZ schreef:

    @Marcel: Dergelijke reacties ontstaan in een tijd waarin mensen keihard gaan merken dat alles duurder wordt, dat de overheid bij tekorten “simpelweg” de belastingen verhoogd etc. En waarbij mensen dus kritischer worden over hun eigen uitgaven, maar ook kritisch kijken naar uitgaven van de overheid.

    Het lijkt me niet meer dan logisch dat men in deze tijd een tunnel van, zoals ik nu lees, €7,3 miljoen kritisch bekijkt en daar dus niet positief tegenover staat. Zeker als een weldenkend mens inziet dat een dergelijke uitgave wellicht goedkoper uitgevoerd kan worden. (€14.600,= per meter klinkt niet bepaald goedkoop!)

Magazine september 2017

StadshagenNieuws Magazine

Uw advertentie hier?

Profiteer van de interessante doelgroep op deze site. Informeer eens naar de mogelijkheden!

Vrijwilligers

Af en toe vrijblijvend en op vrijwillige basis artikelen schrijven of fotoreportages maken voor deze site? Laat het ons weten!

Tips of suggesties?

Nieuwstips, suggesties, foto's en persberichten ontvangen we graag! Stuur het eenvoudig door aan onze redactie!