Gemeente zwicht voor klachten tweede ‘knip’

maandag 18 juli 2011 10 reacties

Stadshagen krijgt tijdelijk een extra omleidingsroute vanwege de wegwerkzaamheden aan de Havezathenallee. De gemeente verwacht dat een extra doorgang voor wijkverkeer de overlast rond de wegwerkzaamheden terugdringt. Naast klachten van automobilisten geven ook ondernemers in Winkelcentrum Stadshagen aan dat zij door de werkzaamheden minder klandizie trekken. De omleidingsroute over de Nijenhuislaan wordt beperkt opengesteld om overlast bij omwonenden van de route te voorkomen.

De nieuwe omleidingsroute wordt vrijdag 22 juli in gebruik genomen, uiterlijk tot en met september. Dan zijn de werkzaamheden aan de Havezathenallee zover gevorderd dat de extra route niet meer ingezet kan worden. De extra omleidingsroute wordt ook alleen ingezet op de tijden waarop de overlast voor automobilisten en ondernemers in winkelcentrum Stadshagen onevenredig is. De route is geopend op vrijdagen van 16.00-21.30 uur en op zaterdagen van 8.00-21.30 uur.

Klachten wegnemen
Zwolle probeert bij wegwerkzaamheden in de gemeente voldoende en duidelijke omleidingsroutes aan te bieden. Soms blijkt gedurende de werkzaamheden dat er desondanks toch overlast ontstaat die groter is dan gedacht. Dat is nu het geval rond de Havezathenallee. Naast klachten van automobilisten geven ook ondernemers in Winkelcentrum Stadshagen aan dat zij door de werkzaamheden minder klandizie trekken. De gemeente heeft daarop bekeken of een extra omleidingsroute (een deel van) de klachten weg kan nemen. Dat kan, via de Nijenhuislaan. Om te voorkomen dat aanwonenden van de nieuwe omleidingsroute teveel verkeer voor hun woning ervaren, heeft de gemeente bepaald dat de Nijenhuislaan alleen open wordt gesteld op momenten dat er meer (winkel)verkeer is. Dat is op vrijdagnamiddag en -avond en op zaterdag.

Zodra de situatie rond de Havezathenallee daartoe noopt, naar verwachting in oktober, wordt de extra omleidingsroute weer opgeheven.

Reageer op dit artikel

reacties

Lees meer over:

Meer nieuws uit Stadshagen:

10 reacties op 'Gemeente zwicht voor klachten tweede ‘knip’' »

  • Ongeval schreef:

    Kan er alvast iemand de politie en ambulance bellen.

    Er zullen zeker een x-aantal ongelukken gebeuren op de kruising Nijenhuislaan-Hofstedestraat.

    Op dit punt zie ik ze nu het rustig is al vaak bijna op elkaar rijden.
    Nu iedere “gek” deze sluiproute gaat gebruiken zal dit er helaas echt wal van gaan komen.

    Bedankt gemeente!!!!!

    p.s. Hoe moeilijk kan het zijn om zo’n klein stukje asfalt op de weg te leggen. Moet dit nu echt een jaar gaan duren. Ik dacht dat we in Nederland wonen, het lijkt wel e.o.a. ontwikkelingsland.

  • Martin2 schreef:

    Ook ik zie dit met lede ogen aan. De gemeente/Winkeliersvereniging Stadshagen heeft blijkbaar geen oog voor het bovengenoemde probleem. Men vergeet “even”deze straat uberhaupt op het huis-aan-huis geleverde kaartje te melden, schande!
    Daarnaast, WAAROM!!!!!! Nu de discussie nog volop bezig is over de Knip wordt al als een “proefballonnetje”deze knip maar even opengegooid. Met wat als argument? Tijdwinst? Kan de klant vanuit Werkeren de winkel niet meer vinden. Dat los je niet met deze ontsluiting op. Men moet nog steeds naar dezelfde kant van het winkelcentrum rijden, maar dan wel door een 30 km-zone met veel kinderen op de fiets, ouderen die daar rondlopen met hulptoestellen, of rondrijden in scootmobielen.
    Maar wat is dan de tijdwinst die men krijgt, dit om even de absurditeit van de noodzaak aan tegen. Even wat feitjes:
    de route “buitenom” is in totaal vanaf het punt dat de 2 routes uit elkaar gaan en weer bij elkaar komen zo’n 1700 meter lang (850 meter mag met 50 km/u en 850 meter 70 km/u rijden = 104,9 seconden totale reistijd. De korte route is zo’n 950 meter (650 meter 30 km/u en 300 meter 50 km/u. Daar doe je dan over…..met gevaar voor aanrijding (hoek Hofstedelaan, niet afremmen want dat kost tijd), doorjakkeren bij de bussluis (ook al komt er een tegenligger, niet stoppen want dat kost tijd)en vooral niet afremmen voor oude mensen, kinderen op de fiets, het doorkruisen van een belangrijke fietsader….. zo’n 99 seconden over. Ja 99 seconden, dat is exact 5,9 (vooruit..) 6 seconden korter over. Wat is nu de klacht van de winkeliersvereniging en wat is nu de oplossing? Als er echt een oplossing gevonden moet worden voor het verlies aan klandizie lijkt het mij zinvoller om de werkzaamheden aan de Havezathenallee zo in te richten dat er altijd daar gereden kan worden en dat men “maar”aan een linker, danwel rechter helft van de weg werkt en de doorstroming gewoon zijn gang laat gaan. Desnoods met een tijdelijk stoplicht. dan komen de klanten wel weer via de Belvederelaan naar het winkelcentrum toe.

    Nu rest mij niets anders dan maar weer te gaan mailen naar de gemeente en de krant, want ook dit is toch een heel slecht doordacht plan met potentieel een nog groter probleem of én als er beslist moet worden waar de knip opgeheven moet worden in het najaar. Niet opheffen dus vanwege de veiligheid,etc…

  • Hans G schreef:

    @martin2 ,het is inderdaad te triest voor woorden en het heeft inderdaad heeeel veeel weg van een proefballonnetje.de uitslag van de stemming word stilgezwegen en meneer de Heer die toch al voornemens was de knip op te heffen springt in ieder gaatje wat hem geboden word.Ben ook benieuwd wat het de winkeliers vereniging opleverd in de vakantie periode??KEEP DE KNIP ALIVE!!!!!!!

  • Martin2 schreef:

    Ik ontdekte dat men eigenlijk redeneert dat de ontsluiting gaat t.o.v. de hele lange route stadhagenallee-hasselterweg-frankhuizeralle-belvederelaan. Maar er moet vergeleken worden met de route Stadshagenallee-MiLLiGERLAAN-Mastenbroekerallee (in mijn bericht naar de gemeente de rode route genoemd)
    Daar reed ik net en zag nog wat, daarom:
    Nog een aanvulling, want ik zag net dat de gehele onsluitingsroute een 30 km zone is.

    Dat maakt dat de reistijd door deze zone bij 30 km/uur: 114 seconden
    De reistijd via de rode route was: 104,9 seconden
    Verschil ten nadele van de ontsluitingsroute: 9,1 seconden

    Conclusie: als men zich netjes aan de snelheid houdt VERLIEST men zelfs 9 seconden met deze ontsluitingsroute!

    De langere route (rode route) is dus qua tijd een snellere route, waarom dan een ontsluiting aanbrengen die naast alle genoemde nadelen en gevaren ook nog een langere reistijd met zich meebrengt?

    Volgens mij is er nu helemaal geen enkel argument te bedenken om dat in stand te houden.

  • Marco schreef:

    Wat een drukte om niks. Er is geen sprake van het doorbreken van de oorspronkelijke knip, maar alleen van de “tweede” die is ontstaan door de werkzaamheden. Meer een gebaar van de gemeente, dan een oplossing. De route is – ja mensen let op – geopend op vrijdagen van 16.00-21.30 uur en op zaterdagen van 8.00-21.30 uur. En tijdelijk, uiterlijk tot en met september. Tsjonge…

  • Hans G schreef:

    @ Marco jij woont beslist niet aan DIE route en bent waarschijnlijk ook niet op de hoogte van het voornemen van Wethouder de Heer voordat alles speelde namelijk de knip opheffen.KEEP DE KNIP ALIVE!!!!

  • Martin2 schreef:

    @Marco

    Ja, maar met wat als doel?
    Wat heb je aan een gebaar dat gevaar oplevert en verder geen enkel nut dient dan wat mensen een gebaaar te doen? Als dat al zo is….

    Het lijkt inderdaad een hoop drukte om niks (vanwege het tijdelijke karakter), maar zeg je dat ook als jouw kind/hond straks aangereden wordt omdat iemand op vrijdagmiddag even patat is gaan halen en te beroerd was om én even 900 meter om te rijden (is dus 9 seconden sneller dan door de 30-km zone) én zich niet aan de snelheid heeft gehouden in de 30 km zone?
    Ergo: het is van mij en anderen een hoop drukte maar niet om niks.
    En daarbij, ik vertrouw de politiek in deze pas als ik de opheffing van de 1e Knip, 2e knip en tigste knip in onze wijk gewoon laat bestaan. Daar hebben we als bewoners voor gekozen toen we hier kwamen wonen.Die werkzaamheden zijn inderdaad absurd gepland qua uitvoering, maar de planologische indeling van de wijk is bewust zo gecreëerd en dat is iets waar we met zo’n kinderrijke en fietsvriendelijke wijk blij mee mogen zijn. Zelfs de gemeente roert de trom vanwege de opzet van onze wijk, men is er trots op. Laat ze dat dan ook tonen met hun raadsbesluit in het najaar. En tot de idiote werkzaamheden aan de Havezathenallee klaar zijn hebben we een prima veilige alternatieve route via de Stadshagenallee- Milligerlaan.

    Dus: het is makkelijk om balinerend te doen als het je zelf niet raakt en wellicht de veiligheid van je medemens minder belangrijk lijkt.

  • Hans G schreef:

    de proef openstelling van een deel van de knip is een domme actie van de gemeente en wethouder en een zeer zwak argument van de winkeliersvereniging,jammer dat de werkzaamheden op de Havezathenallee lang duren en dus langer samenlopen met de KNIP maar de KNIP is nu eenmaal een onderdeel van de wijk.de snelheden van automobilisten werd voorheen al ruim overschreden en word nu noch meer overschreden dan de ter plaatse geldende 30 KM/h.Bezorgde en boze bewoners zijn reeds een handtekeningenactie begonnen en hopen hiermee de druk op de wethouder op te voeren en deze domme actie zo snel mogelijk weer ongedaan maakt.

  • Pepijn schreef:

    Bijkomend “probleem” is dat zelfs met de geopende slagboopm er juridisch gezien geen gebruik gemaakt mag worden van de shortcut.
    Dit om de volgende reden: er staat een bord verboden in te rijden, uitgezonderd bussen en (brom-)fietsers. Dit bord wordt niet afgedekt danwel gewijzigd tijdens de openingstijden van de slagboom.

    Zodoende is het dus evengoed niet toegestaan dit stukje straatwerk te gebruiken met anders dan de uitgezonderde voertuigen.

    http://maps.google.nl/?ll=52.537148,6.049025&spn=0,0.033023&t=h&z=16&layer=c&cbll=52.537235,6.049333&panoid=BO3lgRMY3599SCFEAjiL1g&cbp=12,86,,0,7.31

    Daarbij snap ik niet dat er niet langs de wetering gereden mag worden en de “noodsluis” bij het winkelcentrum niet opgengesteld wordt.

    De huidige oplossing is niets meer dan een smerig stukje afvalpolitiek om de burger de mond te snoeren onder het mom “We hebben toch ons best gedaan, we hebben de omleiding verkort” en meer van die onzin.

  • claudia schreef:

    Ik snap idd ook niet waarom er gekozen is voor de slagboom open gooien. Niemand heeft daar echt baat bij. Ik woon in de rietkraag en MOET elke vrijdag via de vlieger naar de andere kant van stadshagen met de auto. Ik moet dus eerst via stadshagenallee havenzaete allee en dan door naar pad en tuin kant. straks wordt het voor mij nog broerder als ik eerst via havezatenallee de kids wegbreng, weer terug moet via frankhuizenallee, stadshagenallee,milligenlaan om er tekomen.
    Ik snap niet dat ze de duiker afgesloten hebben en niet tijdens de werkzaamheden open hebben gelaten voor de bewoners uit werkeren, maar ook als voorlopige doorrijroute.

    Trouwens wat me opviel aan de aanleg van die bussluis bij de duiker….die kon wel heel snel neergelegt worden terwijl de rest van de infrastructuur zo mega lang duurt

Magazine juni 2017

StadshagenNieuws Magazine

Uw advertentie hier?

Profiteer van de interessante doelgroep op deze site. Informeer eens naar de mogelijkheden!

Vrijwilligers

Af en toe vrijblijvend en op vrijwillige basis artikelen schrijven of fotoreportages maken voor deze site? Laat het ons weten!

Tips of suggesties?

Nieuwstips, suggesties, foto's en persberichten ontvangen we graag! Stuur het eenvoudig door aan onze redactie!