Nog geen duidelijkheid toekomst Kamperlijntje

vrijdag 21 september 2012 5 reacties

Er is nog steeds geen duidelijkheid over de toekomst van het Kamperlijntje. De eerste verkenning naar alternatieve mogelijkheden voor het Kamperlijntje is afgerond en heeft nog geen voorkeursvariant naar voren gebracht. In het onderzoek zijn vier verschillende trein- en busvarianten globaal met elkaar vergeleken. Om tot een echte voorkeursvariant aan de wijzen is nader onderzoek naar de exacte kosten nodig. Totdat er een keuze is gemaakt over de toekomst blijft het Kamperlijntje in zijn huidig vorm doorrijden.

Vier varianten
In het onderzoek zijn vier varianten globaal met elkaar vergeleken:
1: de voortzetting van de huidige verbinding met lightrail materieel;
2: de inzet van lightrail materieel met meer haltes en hogere frequentie;
3: de ombouw van de spoorbaan tot busbaan;
4: de inzet van bussen op het bestaande wegennet.

De verkenning is uitgevoerd nadat begin dit jaar duidelijk werd dat de concessie voor de Kamperlijn, om een tram te laten rijden, niet gegund kon worden. Daarop zijn de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor andere vormen van hoogwaardig openbaar vervoer op de huidige spoorlijn tussen Zwolle en Kampen.

Nog geen voorkeursvariant
Met de resultaten uit de verkenning hebben de colleges van de provincie en de gemeentes een eerste indruk van de mogelijkheden. Voordat er een voorkeursvariant bepaald kan worden, is nog nader onderzoek nodig naar de exacte kosten, de exploitatiemogelijkheden en de ruimtelijke en economische effecten. Als input voor het vervolgonderzoek wil het bestuur vooral ook de denkbeelden en vragen van Staten en raden betrekken. Daarom wordt de verkenning doorgestuurd naar Staten en raden en op 26 september aanstaande toegelicht.

Tram
Naast het onderzoek naar de trein- en busvarianten is ook onderzoek verricht naar de kosten en baten van het doortrekken van de tram naar locaties in Zwolle en Kampen. Het doortrekken van de tram in de steden is één van de mogelijkheden om het rendement en de aantrekkelijkheid van deze vorm van vervoer te vergroten. In Zwolle zijn er een aantal locaties, zoals Deltion en Oosterenk, die heel goed met een tram bediend kunnen worden. De investeringskosten hiervoor zijn echter zo groot (20 tot 30 miljoen euro per kilometer) dat dit niet is terug te verdienen.

Concessie Kamperlijn
Doel van de provincie, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail is om in het voorjaar van 2013 de nieuwe voorkeursvariant voor het vervoer op de Kamperlijn te presenteren. Totdat er een definitieve keus is gemaakt voor het vervoer op de Kamperlijn blijft de huidige trein tussen Zwolle en Kampen rijden door een verlenging van de huidige concessie.

Bron: www.overijssel.nl

Reageer op dit artikel

reacties

Lees meer over:

Meer nieuws uit Stadshagen:

5 reacties op 'Nog geen duidelijkheid toekomst Kamperlijntje' »

  • SPZ schreef:

    The story continues… je wordt er toch simpel van hoe lang een beslissing moet duren en hoe vaak deze weer wordt herroepen (lijkt het tenminste).

    Overigens: optie 2 lijkt me het beste. Licht materiaal inzetten (i.v.m vaker stoppen en optrekken), aantal stations/haltes erbij en geen gezeik over trambanen, zweeftevenmagneetbanen etc.
    Beslissing nemen, namen van enkele zeer belangrijke overheidsgemeneentemensen eraan verbinden (vinden ze leuk, zij ook hun plezier van onze centen) en starten met die zaak!

  • Blauwvinger schreef:

    Er zijn zat voorbeelden hoe je dit moet aanpakken,kijken ze niet na.

    Elektrische vertramming dat was het toverwoord,terwijl een diesel over bestaand spoor veel goedkoper is.

    Ik zou wel voor kiezen voor extra haltes Oosterenk en bv Hessenpoort dan ben je als stad mooi goed bereikbaar.

  • Stadshagenaar schreef:

    Waarom wordt de nieuwe Arriva trein Emmen-Zwolle die in december van start gaat, niet gewoon doorgetrokken tot Kampen (dus de lijn wordt dan Emmen-Kampen), met bijv. een halte/station in Stadshagen! Ze moeten alleen een of meerdere halte(s) plaatsen en de lijn elektrificeren, de rest is al aanwezig.

  • An schreef:

    Wat ik niet begrijp is waarom die hele verbinding niet opgeheven wordt.
    Gewoon groenvoorziening van maken van die spoorlijn. Want Stadshagen heeft een prima busverbinding.
    En waarom moet Kampen van alle kanten bereikbaar zijn? Ze krijgen straks de Hanzelijn en op dit moment is er toch ook een buslijn.
    Lijkt mij meer dan voldoende.

  • Daniel schreef:

    De verbinding moet niet worden opgeheven, omdat er een drukte in de trein is en dat kan je denk ik niet oplossen door een busverbinding te zetten. De mensen die met het Kamperlijntje reizen zullen niet met het Hanzelijn gaan, omdat het gewoon ver weg is om te bereiken. (denk maar mensen die in het centrum wonen en in IJsselmuiden). Het maakt voor de stad ook niet erg aantrekkelijk om geen treinstation te hebben die vlakbij het centrum te hebben. Dan heb je minder toeristen.

    Dus kortom: Ik hoop dat het Kamperlijntje blijft!

Magazine september 2017

StadshagenNieuws Magazine

Uw advertentie hier?

Profiteer van de interessante doelgroep op deze site. Informeer eens naar de mogelijkheden!

Vrijwilligers

Af en toe vrijblijvend en op vrijwillige basis artikelen schrijven of fotoreportages maken voor deze site? Laat het ons weten!

Tips of suggesties?

Nieuwstips, suggesties, foto's en persberichten ontvangen we graag! Stuur het eenvoudig door aan onze redactie!