Stadshagen krijgt eigen treinhalte Kamperlijntje

Na jaren van onduidelijkheid over de toekomst van het Kamperlijntje lijkt er nu duidelijkheid: Het spoor van het Kamperlijntje wordt een geƫlektrificeerd en Stadshagen krijgt de langverwachte halte ter hoogte van de Rozentunnel. Door de nieuwe treinhalte en het streven naar een kwartiersdienst wordt Stadshagen ineens erg goed bereikbaar per openbaar vervoer.

Nieuwe halte met onderdoorgang
De realisatie van de nieuwe halte in Stadshagen, ter hoogte van de Rozentunnel aan het eind van de BelvĆ©dĆØrelaan, Ā staat als eerste op de planning. Naast de nieuwe halte zal, met financiĆ«le bijdrage van de provincie, door de gemeente Zwolle een nieuwe onderdoorgang worden gemaakt.Ā De spoorlijn zal eerst geĆ«lektrificeerd worden waardoor de dieseltrein plaats maakt voor een elektrische trein. Hierdoor kan er aanzienlijk worden bespaard op het energieverbruik. Bij het ontwerp wordt er rekening gehouden met latere aanleg van extra haltes (Werkeren, Voorsterpoort en Kampen-Oost) en uitbreiding tot een kwartiersdienst.

Financiƫn
Voor de realisatie van al deze werkzaamheden zijn de volgende afspraken gemaakt:
– Kampen betaalt de aanpassingen van station Kampen;
– Zwolle betaalt de nieuwe halte bij Stadshagen, de nieuwe open onderdoorgang en de fietsbrug over de Blaloweg;
– De Provincie Overijssel betaalt de spoorgerelateerde werkzaamheden zoals de elektrificatie, de verhoging van de baanvaksnelheid en levert daarnaast een bijdrage voor de nieuwe onderdoorgang.

Planning
Deze voorstellen en adviezen van Gedeputeerde Staten zijn naar de Overijsselse Statenfracties gestuurd. Wanneer de plannen in uitvoering gaan en de eerste trein in Stadshagen zal stoppen is nog niet duidelijk.