Elektrische Kamperlijn belangrijke ontwikkeling Stadshagen

maandag 2 december 2013 7 reacties
Elektrische Kamperlijn belangrijke ontwikkeling Stadshagen

De komst van de Kamperlijn is een belangrijke ontwikkeling voor de wijk Stadshagen. Negen december discussieert de gemeenteraad van Zwolle over het voorstel om een halte in Stadshagen te plaatsen met daaronder een tunnel voor het autoverkeer. De snelle bereikbaarheid naar het Centraal Station door de komst van de halte is niet alleen interessant voor de huidige bewoners, maar ook toekomstige.

Viermaal per uur mogelijk
De nieuwe Kamperlijn zal mogelijk pas vanaf 2016 rijden. Maar de ontwikkeling naar een elektrische lijn met een halte in Stadshagen is mogelijk slechts een stap naar meer. Bij succes kan de Kamperlijn zelfs worden uitgebreid met een station bij Werkeren en Voorsterpoort. Daarom zal de trein vanaf 2016 al met een snelheid van 140 kilometer per uur rijden. Daarmee kunnen de treinen mogelijk in de toekomst viermaal per uur rijden.

Veel animo voor handhaven lijn
De lezer van StadshagenNieuws sprak zich vorig jaar al in grote meerderheid uit voor het blijven van de Kamperlijn. De toekomst van het lijntje stond onder druk omdat de eerdere aanbesteding voor de regiotram was mislukt. Enkele partijen in Overijssel opperden zelfs voor het opheffen van het treinspoor en ervoor in de plaats een bus te laten rijden.

Station belangrijk voor Stadshagen
Maar bestuurders lieten al weten ook de ontwikkeling van de wijk Stadshagen in hun keuze mee te nemen. De komst van een halte in Stadshagen is niet alleen voor de huidige Stadshagenaar een goede aanvulling op het aanbod in het Openbaar Vervoer. Ook voor toekomstige bewoners, zoals die van het nog te ontwikkelen wijkdeel De Tippe, is de komst van een halte een prettige voorziening die de leefbaarheid van de wijk uitbreid.

Reageer op dit artikel

reacties

Meer nieuws uit Stadshagen:

7 reacties op 'Elektrische Kamperlijn belangrijke ontwikkeling Stadshagen' »

  • Margaret schreef:

    Wel jammer dat Breecamp Oost moeilijk via Openbaar Vervoer te bereiken is! Geen bus-, trein- of tramverbinding aldaar!

  • Margreeth schreef:

    Fijn dat het er aan staat te komen. Ik zeg tegen de gemeenteraad: Doen!Geef groen licht voor deze unieke treinverbinding. En ontwikkel idd nog een aantal haltes waarmee Westenholte ook kan profiteren..

  • blauwvinger schreef:

    140km/h, is dat niet wat overdreven. Op een afstand Zwolle-Kampen levert dat m.i. weinig voordeel op, zeker als er meerdere stations komen.
    Waar ik mij dan meer zorgen over maak is de overlast die een voorbij razende trein maakt en de toename van verkeer bij de stations en de geluidsoverlast aldaar door treinen die stoppen en auto’s.
    Hoe denkt de gemeente Zwolle dit op te gaan lossen?

  • Bezoeker schreef:

    Jammer dat het pas 2016 word! Zou mooi zijn als het al over een jaar zover zou zijn.
    @blauwvinger het nieuwe station Kampen geeft ook geen parkeeroverlast, dus voorbeeld volgen en het gaat denk ik meer om fietsen dan auto’s …

  • Ruud de Nooij schreef:

    Maak het bestaande lijntje geschikt voor snelbussen ipv trein. Het trajekt hoeft niet helemaal verdubbeld te worden, met een aantal passageplekken is dit op te lossen. Bovendien, m.i. het grootste voordeel: meer halteplaatsen zijn dan mogelijk, waardoor je een flink stuk van Stadshagen kan bedienen.
    Veel minder kosten, minder geluidsoverlast en in Zwolle kunnen de bussen door naar diverse bestemmingen, waardoor minder overstappen.

  • Jan schreef:

    Goh, wat goed idee Ruud de Nooij haha.

    Ze hebben alles alleen al onderzocht, ook jouw voorstel….
    Zie onderstaande links voor het onderzoeksrapport en de bijlagen!

    http://www.overijssel.nl/publish/pages/92164/toekomstperspectief_kamperlijn.pdf

    http://www.overijssel.nl/publish/pages/92164/toekomstperspectief_kamperlijn_bijlagenrapport.pdf

  • Henk schreef:

    minder kosten?! de hele infrastructuur moet over de kop..nee gelukkig is dat goedkoper dan bestaande infra aanpassen. *sarcastisch*
    overigens zijn nieuwe trein/tram stukken stiller neem als voorbeeld de nieuwe sprinter al.

Magazine maart 2017

StadshagenNieuws Magazine

Uw advertentie hier?

Profiteer van de interessante doelgroep op deze site. Informeer eens naar de mogelijkheden!

Vrijwilligers

Af en toe vrijblijvend en op vrijwillige basis artikelen schrijven of fotoreportages maken voor deze site? Laat het ons weten!

Tips of suggesties?

Nieuwstips, suggesties, foto's en persberichten ontvangen we graag! Stuur het eenvoudig door aan onze redactie!