Onderzoek: slechts één op de vijf stopt bij stopbord Belvédèrelaan

Tachtig procent van de automobilisten stopt niet bij de stopborden op de Belvédèrelaan. Dat blijkt uit onderzoek dat gemeente heeft laten uitvoeren naar de fietsoversteek van het Twistvlietpad over de Belvédèrelaan. Binnenkort gaat het kruispunt weer op de schop en worden onder andere hogere drempels geplaatst.

De gemeente heeft in mei onderzoek laten uitvoeren naar het kruispunt waarbij enige tijd camera’s waren geplaatst om het verkeer te monitoren. De onderzoekers hebben de telling van al dan niet stoppende auto’s gedaan op basis van de camerabeelden van dinsdag 20 en donderdag 22 mei, waarbij een stoppend voertuig “minimaal 4 seconden vrijwel stil [staat], met daarbij een duidelijk rem- en optrekpatroon”. Bij de auto’s die wel stoppen gaat het volgens de onderzoekers in de meeste gevallen om situaties waarbij de automobilist voorrang moet verlenen aan een fietser en dus niet per definitie omdat het stopbord dat verplicht.

Onoplettendheid
Naast telling van het aantal voertuigen dat al dan niet stopt, zijn de camerabeelden van vijf dagen geanalyseerd op conflicten tussen fiets en motorvoertuig. Uit die analyse komt naar voren dat de meeste conflicten ontstaan doordat de automobilist een fietser te laat opmerkte: “Op basis van de beelden lijken deze conflicten over het algemeen te ontstaan door onoplettendheid in combinatie met onvoldoende vaart minderen van de automobilist.”

Geen verkeerslichten
Omdat de eerder uitgevoerde aanpassingen van de fietsoversteek nog steeds niet het gewenste resultaat hadden, heeft de gemeente twee varianten uitgewerkt voor opnieuw aanpassing van het kruispunt maar de keuze voor variant één is reeds gemaakt. In de tweede variant zouden verkeerslichten geplaatst worden, maar de kosten hiervan waren te hoog (€200.000 tegenover €50.000 voor variant één) en ook zou het te lang duren voor dit gerealiseerd kon worden. Daarnaast wordt aangegeven dat verkeerslichten vooral de subjectieve veiligheid verhogen maar dat het risico op het negeren van het rode licht hoog is, vooral buiten de spitsuren.

Aanpassingen
Aanpassing fietsoversteek twistvlietpad belvederelaanBij de aanpassing van het kruispunt waar binnenkort mee begonnen wordt, worden een aantal punten aangepast. De voetgangersoversteek wordt weer een zebrapad met verlichte borden, waardoor het kruispunt beter op moet vallen. Daarnaast wordt de aansluiting van de parallelweg/fietspad op het Twistvlietpad aan de westkant enigszins verlegd, zodat fietsers vanaf de parallelweg minder snel op het kruispunt komen en daarmee hopelijk beter zichtbaar zijn. Tot slot worden de bestaande verkeersdrempels voor de auto’s vervangen door hogere, betonnen drempels.