Station Stadshagen niet open, oplossing ver weg

Tijdens de persconferentie op 1 juni heeft de Provincie Overijssel, gemeente Zwolle, gemeente Kampen en Keolis bekend gemaakt dat zij geen oplossing hebben kunnen vinden om het station Stadshagen te openen. Bodemversteviging is te duur en duurt jaren voordat dit klaar is. ProRail, die ontbrak bij de gezamenlijke persconferentie, heeft een alternatief plan gepresenteerd waarbij het station wel open kan, maar dat vinden Provincie en Gemeenten niet acceptabel. Het alternatieve plan biedt geen oplossing voor de lange termijn. De partijen liggen niet op één lijn waardoor een oplossing nog ver weg is.
Hoge kosten bodemversteviging
Bert Boerman, gedeputeerde van Provincie Overijssel gaf tijdens de persconferentie aan dat de kosten voor bodemversteviging 35 tot 100 miljoen zou gaan kosten en daarnaast jaren aan werkzaamheden zou betekenen. Deze bodemversteviging is nodig om de trein volgens het oorspronkelijke plan te laten rijden.
Alternatief van ProRail niet wenselijk
ProRail heeft een alternatief plan voorgesteld waarbij zij stellen dat het Station Stadshagen wel geopend kan worden. In dit alternatief zou er op de trein twee machinisten zitten (aan de voor en achterzijde van de trein) om de trein zo snel mogelijk te laten vertrekken. Deze oplossing is volgens de Provincie en Gemeente niet een robuuste oplossing voor de toekomst. De kosten om dit mogelijk te maken kost 6 ton aan extra investering, en jaarlijks 8 ton hogere exploitatiekosten doordat er onder andere twee machinisten nodig zijn in plaats van één. Keolis geeft aan dat zij dit geen acceptabele oplossing vinden omdat de druk en complexiteit die bij de machinisten komt te liggen. De veiligheid staat voorop.
Daarnaast zou met de oplossing van ProRail de aansluitingen op Zwolle Centraal verkorten en op enkele trajecten niet gehaald worden. De aansluiting naar Leeuwarden/ Deventer wordt erg kritisch en de aansluiting Lelystad/ Den Haag wordt niet gehaald. Dit is niet acceptabel volgens de Provincie en Gemeenten Zwolle en Kampen. Later de dag gaf ProRail een eigen persconferentie waarin zij het alternatieve plan presenteerde.
Oproep aan ProRail voor oplossing
De Provincie en gemeenten vragen ProRail om verder te kijken naar een oplossing. ProRail geeft echter aan dat zij geen geld hebben. De oplossing lijkt hierdoor nog ver weg.
Meer nieuws uit Stadshagen:
- Fietser verliest veel bloed na botsing met wielrenner in Stadshagen
- Auto rijdt in op speelplein kinderopvang, kind en bestuurder gewond
- Controles na vuurwerkoverlast winkelcentrum
- SWZ bouwt eerste woningen in nieuw deel Breezicht
- 46 nieuwe energieneutrale woningen in de verkoop voor De Tippe
- Auto brandt uit nabij winkelcentrum
- Twaalfde editie Triathlon Zwolle in beeld (fotoreportage)
- Dit lees je in de najaarseditie van het StadshagenNieuws Magazine
- Hulpdiensten groots in actie wegens omgeslagen bootje: ‘kapitein’ veilig thuis
- Monument WOII onthuld in De Tippe
- Buit gewapende overval in Stadshagen gevonden
- Sparta maakt zich klaar voor seizoen in de Ereklasse
- Scholen weer begonnen, met drie nieuwe namen in Stadshagen
- StadshagenFestival weer één groot feest
- Gezellige aftrap Huttendorp Stadshagen
- Waterpret en wateroverlast door zware neerslag
- Help je mee? KWF zoekt collectanten in Stadshagen
- Brandweer in actie bij kat in ‘nood’
- Passagier bus lichtgewond na noodstop
- Zoektocht naar getuige na straatroof Twistvlietbrug
- Geen grootschalige woningbouw in Stadsbroek en IJsselvizier
- Pluim voor Passend Onderwijs op de Sprankel
- Na jaren afwezigheid weer Stadshagenrun
- De Vlieger 2 wordt Kindcentrum Kasteelhoeve
- Brandweer in actie wegens losliggende stenen bij winkelcentrum
- Werkzaamheden Blaloweg: vanaf zaterdag twee weken omrijden
- Afsluiting Havezathenallee zorgt voor ongemak
- Auto brandt uit aan Sportlaan
- Een weekend vol muziek in Stadshagen
- Gerrit en Mien Edelijn vieren briljanten huwelijk in Stadshagen