Aanpak rotonde Havezathenallee stap dichterbij

De aanpak van de toenemende problemen op de rotonde Eli Heimanslaan-Havezathenallee is een stap dichterbij gekomen. Wethouder William Dogger (Swollwacht) van verkeer&vervoer heeft gisteravond in de gemeenteraad aangegeven dat hij het probleem van filevorming en verkeersonveiligheid hier de komende tijd ziet toenemen. ‘Het zal hier steeds meer vastlopen’, verwacht Dogger. Hij zegde de gemeenteraad maandagavond toe dat het college komend voorjaar met concrete voorstellen zal komen. De raad besprak de nieuwe Mobiliteitsvisie, op basis waarvan de komende jaren concrete uitvoeringsplannen worden vastgesteld.

Fileleed

Op de rotonde komt het autoverkeer dat ’s morgens de wijk uit wil in conflict met grote groepen fietsende ouders, die met hun kinderen naar de scholen in de omgeving gaan. Dat levert filevorming en onveilige situaties op. Afgelopen zomer verscheen een rapport over de problematiek op de rotonde en luidde de conclusie dat ‘de situatie op hoofdlijnen voldoet, zowel voor de huidige als de toekomstige situatie. Op termijn zijn wel maatregelen nodig’, aldus het rapport. De maatregelen worden dus nu naar voren gehaald.

Fietstunnel

In hetzelfde rapport staat een drietal suggesties voor mogelijke oplossingen. Gedacht wordt aan een zogeheten ‘bypass’ bij de rotonde, aan de kant van de Eli Heimanslaan. Ook zou de rotonde kunnen worden omgebouwd tot een voorrangsplein, maar dat leidt tot strijdigheid met het belangrijke uitgangspunt dat de fietsers op rotondes zoveel mogelijk in de voorrang moeten zitten. Als duurste oplossing wordt gedacht aan het realiseren van een fietstunnel, kosten € 3 miljoen.